Mężczyzna korzystający z Google Moja Firma

Google Moja Firma – oto jak skutecznie uzupełnić wizytówkę

W zeszłym tygodniu zakładaliśmy wizytówkę Google Moja Firma. Dzisiaj zajmiemy się jej uzupełnieniem tak, aby po wyszukaniu naszej firmy w Google dostarczyć potencjalnemu klientowi maksimum przydatnych informacji.

Z artykułu dowiesz się:

  • jak efektywnie uzupełnić wizytówkę Google,
  • na które aspekty szczególnie zwrócić uwagę,
  • garści przydatnych wskazówek

Uzupełniamy profil Google Moja Firma

Na początku zaznaczę krótko, że kolejność i opisy poszczególnych zakładek dotyczą widoku na większych ekranach (np. laptop). Tak jest mi po prostu wygodniej. Oczywiście wszystkie instrukcje, wskazówki i informacje można zastosować w aplikacji mobilnej.

Bez zbędnego lania wody – przechodzimy do strony logowania, logujemy się i lądujemy na stronie startowej.

Strona główna

Google Moja Firma - strona główna
Google Moja Firma – strona główna

Strona główna profilu wizytówki składa się z poszczególnych sekcji, pomiędzy którymi możemy nawigować. Sama wizytówka ma też zupełnie oddzielną nawigację znajdującą się po lewej stronie ekranu. Przejdziemy kolejno przez każdą z zakładek zatrzymując się dłużej nad tymi najbardziej istotnymi.

Google Moja Firma - górna część nawigacji
Google Moja Firma – górna część nawigacji

Wpisy

Pierwszym elementem w nawigacji po stronie głównej są wpisy. Nazwa zakładki może być odrobinę myląca, ponieważ możemy dodać nie tylko „zwykły” wpis à la artykuł, ale również wydarzenie, ofertę, czy produkt.

W zależności od wybranego typu wpisu mamy różne możliwości. Dodając wydarzenie czy ofertę możemy ustalić datę rozpoczęcia i zakończenia, natomiast przy produkcie możemy podać cenę. Uzupełnione wpisy pojawią się na samym dole wizytówki.

Więcej o wpisach możemy przeczytać bezpośrednio w Centrum Pomocy Google.

Dlaczego warto: wpisy to łatwy sposób na poinformowanie klientów o aktualnościach. Dodatkowo wizytówka wygląda „pełniej”, co wpływa na jej pozytywny odbiór.

Wskazówka: Wpisy bez konkretnej daty zakończenia (np. wydarzenia) wyświetlane są przez 7 dni (Google przypomni nam o zbliżającym się terminie mailowo).

Informacje

Najważniejsza zakładka w wizytówce Google Moja Firma. To tutaj uzupełniamy informacje na temat naszego biznesu, które są najbardziej przydatne dla klienta, m.in: adres, numer kontaktowy, godziny otwarcia. Warto poświęcić chwilę i uzupełnić jak najwięcej pól.

Tutaj możesz też usunąć wizytówkę lub oznaczyć firmę jako zamkniętą.

Dlaczego warto: podane tutaj informacje są wyraźnie widoczne na wizytówce Google. Tym samym umożliwiamy klientowi bardzo łatwy kontakt z naszą firmą.

Wskazówka: w tym miejscu możemy również dodać opis firmy. Maksymalnie 750 znaków – warto wykorzystać możliwie jak najwięcej.

Wskazówka 2: zakładka „Informacje” to jedno z miejsc, w których możemy zmienić kategorię działalności. W zależności od wybranej kategorii, Google udostępnia nieco inne możliwości. Przykładowo, jeśli prowadzimy restaurację, będziemy mogli utworzyć menu.

Więcej o wyborze kategorii przeczytamy bezpośrednio w Google.

Wskazówka 3: W tej zakładce znajduje się pole „Zacznij się reklamować w kilka chwil”. Klikając „Zacznij teraz” zostaniemy przeniesieni do mocno ograniczonego, uproszczonego kreatora Google Ads. Nie polecam tego robić. Google Ads to osobne, bardzo obszerne zagadnienie i korzystając z tego narzędzia w ten sposób, możemy tylko sobie zaszkodzić.

Statystyki

Czyli źródło przydatnych informacji dotyczących sposobu, w jaki użytkownicy obchodzą się z naszą wizytówką Google Moja Firma. Znajdziemy tu takie informacje jak:

  • hasła, po których internauci odnajdują naszą firmę,
  • sposób w jaki to robią,
  • w jakich usługach Google widoczna jest nasz biznes (do wyboru dwie opcje: sama profil wizytówki w wynikach wyszukiwania lub widok na Google Maps),
  • jakie działania podejmują wyszukujący (np. odwiedzają naszą stronę prze kliknięcie linku w wizytówce),
  • ilość zapytań o trasę,
  • kiedy i ile razy dzwoniono do nas przy użyciu wizytówki,
  • wyświetlenia i liczba zdjęć w porównaniu do innych zdjęć.

Dlaczego warto: bieżące monitorowanie statystyk potwierdzi (lub nie) skuteczność naszej strategii marketingowej.

Wskazówka: zwracajmy uwagę na to czy hasła, po których klienci odnajdują naszą firmę zgadzają się z tymi, na które faktycznie chcemy naszą firmę pozycjonować.

Warto również zamieścić wyszukiwane hasła w opisie biznesu (przypominam, że opis uzupełnimy w zakładce „Informacje”).

Opinie

Każdy, kto ma konto Gmail może zostawić opinię. Opinia może ograniczać się do oceny gwiazdkowej (maksymalnie 5 gwiazdek) lub może być poparta jakimś tekstem. W widoku wizytówki widoczna będzie średnia ze wszystkich ocen. 

W zakładce „Opinie” mamy podgląd na wszystkie wystawione rekomendacje. Możemy dodać własną odpowiedź lub zgłosić konkretną opinię, kiedy zawiera nieodpowiednią treść.

Po wykonanej pracy zawsze warto poprosić klienta o zostawienie oceny i napisaniu kilku słów na temat współpracy (najlepiej pochlebnych :)).

Dlaczego warto: oczywistym jest, że warto pracować nad wizerunkiem i reputacją swojej firmy. Opinie wizytówki Google Moja Firma mogą nam w tym pomóc.

Wskazówka: Google umożliwia bardzo łatwe „poproszenie” klienta o wystawienie opinii. Wystarczy, że przejdziemy na stronę główną, odszukamy pole „Uzyskaj więcej opinii” i klikniemy „Udostępnij profil”. Skopiowany link wysyłamy klientowi i to wszystko :). Odbiorcy po kliknięciu od razu zostanie pokazane pole z możliwością wystawienia oceny.

Zdjęcia

Do wizytówki Google Moja Firma możemy dodać zdjęcia oraz materiały wideo. Co więcej, zdjęcia mogą dodawać też klienci. Szczególnie ważne jest, aby zadbać o dodanie zdjęcia oznaczone jako „Logo” i „Okładka” – będą wyświetlać się po wyszukaniu naszej firmy na samej górze wizytówki.

Dlaczego warto: jeśli istotnym elementem naszego biznesu są kwestie wizualne (np. prowadzimy klimatyczną knajpkę), warto dbać o regularne publikowanie zdjęć i wideo. Zdjęcia ładnie uzupełniają profil wizytówki, co korzystnie wpływa na wizerunek działalności.

Wskazówka 1: pamiętajmy o odpowiednim przygotowaniu zdjęć. Konkretne wymagania znajdziemy w Centrum Pomocy Google.

Wskazówka 2: czasem bywa tak, że zdjęcia nie pokazują się w widoku wizytówki, pomimo ich dodania. Problemem może być samo zdjęcie (np. słaba jakość, nieodpowiedni kadr).

Może się też zdarzyć, że pomimo odpowiedniego zdjęcia, dalej nie jest widoczne na wizytówce. Prawdopodobnie ma to związek z owianymi tajemnicą, legendarnymi algorytmami Google. W takiej sytuacji najlepiej napisać do wsparcia technicznego Google i opisać krótko problem. Konsultanci Google „zaktualizują” nasz profil i problem powinien zniknąć. Jeśli po upływie 48 godzin tak się nie stanie, spróbujmy usunąć zdjęcia i ponownie je dodać.

Produkty

Jest to w zasadzie to samo co „Dodaj produkt” pod zakładką „Wpisy”. Jeśli nasz biznes coś sprzedaje, warto poinformować o tym klientów. Dodane produkty wyświetlą się po wyszukaniu firmy w Google.

Usługi

Poza kategorią główną, którą wybieraliśmy na etapie zakładania wizytówki Google Moja Firma (i którą możemy zmienić w zakładce „Informacje”) możemy dopisać dodatkowe usługi, które oferuje nasz biznes.

Wskazówka: jeśli nie potrafisz znaleźć konkretnej usługi, możesz skorzystać z przycisku „Dodaj usługę niestandardową”.

Witryna

Google Moja Firma umożliwia stworzenie prostej (bardzo prostej) strony internetowej. Nie będę się specjalnie rozwodził – nie polecam tego narzędzia. Jest to bardzo ograniczające i mało atrakcyjnie wizualnie rozwiązanie.

Dlaczego warto: nie warto.

Użytkownicy

Do wizytówki Google Moja Firma możemy dodać innych użytkowników i nadać im odpowiednie uprawnienia. Jako twórcy jesteśmy „Głównymi właścicielami”. Główny właściciel może być tylko jeden, jednak można te rolę przekazać innemu „Właścicielowi” (kolejna rola).

Więcej o rolach – https://support.google.com/business/answer/9178945?hl=pl

Zakładki Google Moja Firma, które (prawdopodobnie) możemy pominąć

W poniższych zakładkach znajdują się funkcje, których prawdopodobnie nie będziemy potrzebować.

Utwórz reklamę

Jak wspomniałem wcześniej Google Ads to zaawansowane narzędzie, którego nie warto „przekilkiwać” i traktować po macoszemu. Nad Google Ads pochylimy się w przyszłych wpisach.

Utwórz konto w Gmailu

Nazwa jest nieco myląca, ponieważ po kliknięciu tego pola zostaniemy przeniesieni do strony, na której będziemy mogli założyć konto w G Suite. Czym jest G Suit? To PŁATNA usługa od Google służąca m.in. do odgórnego zarządzania e-mailami w firmie. Nie będę się specjalnie nad tym rozwodził, ponieważ jeśli nasz biznes prowadzimy „kameralnie” jest bardzo mała szansa, że będzie to dla nas przydatne.

Więcej wizytówek Google Moja Firma w obrębie jednego konta

Z nieomówionych jeszcze zakładek zostały nam: Dodaj nową lokalizację, Zarządzaj lokalizacjami, Połączone konta, Ustawienia i Pomoc.

Google Moja Firma - dolna część nawigacji
Google Moja Firma – dolna część nawigacji

Dwóch ostatnich nie trzeba tłumaczyć. Zakładka „Połączone konta” pozwala nam „podpiąć” wizytówkę pod reklamy Google Ads i wyświetlać w reklamie lokalizację. Omówimy to bardziej szczegółowo już przy omawianiu samego Google Ads.

Natomiast przydana dla nas może być zakładka „Dodaj nową lokalizację”. Moim zdaniem bardziej trafną nazwą byłoby „Dodaj nową wizytówkę”, ponieważ po kliknięciu zostaniemy przekierowaniu do początkowego kreatora, którego używaliśmy właśnie przy pierwszym kontakcie z Google Moja Firma. Poszczególne kroki niczym się nie różnią, także w razie problemów zapraszam do poprzedniego wpisu.

Aby przełączać się pomiędzy profilami używamy zakładki „Zarządzaj lokalizacjami” (klikamy w nazwę firmy, do której chcemy się przenieść).

Google Moja Firma - zarządzaj lokalizacjami
Google Moja Firma – zarządzaj lokalizacjami

Google Moja Firma – podsumowanie

Google Moja Firma to moim zdaniem nietrudne do opanowania narzędzie, które dla lokalnego pozycjonowania biznesu może okazać się niezwykle przydatne. Odpowiednio uzupełniona i konsekwentnie prowadzona (zamieszczanie wpisów, dbanie o porządek w opiniach) może pomóc nam w budowaniu i odbiorze marki.

A co jeśli będzie zupełnie inaczej?

Pod poprzednim postem na fanpage’u Kiwwwi pojawiły się głosy stanowczo odradzające korzystanie z Google Moja Firma. Świadomie w dzisiejszym wpisie nie wspomniałem o wadach prowadzenia wizytówki, jednak niewątpliwie zdarzają się sytuacje kiedy Google Moja Firma może okazać się mieczem obosiecznym. Ale o tym więcej w przyszłości.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *