Książka o logo na biurku

Logo, które działa – 7 cech świetnego projektu logo

W artykule znajdziesz:

  • 7 zasad, dzięki którym Twoje logo zadziała
  • przykłady świetnych, ponadczasowych projektów

Zrobić interesujące logo to nie jest bułka z masłem. To nawet nie jest bułka z margaryną (nie trzeba czekać aż się roztopi). Każdy potrafi wybrać w miarę ładną czcionkę, która nie jest Comic Sansem i zamknąć ją w kole albo kwadracie. I wiesz co? Czasem może to być najlepsze rozwiązanie (przykładem jest logo IKEA). Cała sztuka polega na tym, żeby wiedzieć co i kiedy działa. Żeby wykonać projekt, który rezonuje z odpowiednią grupą docelową, tłumaczy istotę biznesu i odzwierciedla jego charakter trzeba się nieco namęczyć. Poniżej przedstawiam siedem oznak tego, że designer nie odwalił fuszerki i był warty wydanych pieniędzy.

1. Głodnemu chleb na myśli

Projektując dla sklepu z zabawkami zazwyczaj nie skorzystasz z ostrej, technicznej typografii albo wymyślnych czcionek szeryfowych. Sklep z zabawkami kojarzy się z… zabawkami. Logo powinno być zatem odpowiednio mniej poważne i plastyczne. Natomiast wykonując projekt dla firmy z branży fintech będziesz szukał czegoś po przeciwnej stronie.

logo HP
logo HP (nowa wersja), Moving Brands
logo Toys R Us
logo Toys R Us, Lippincott

2. Jeden, by wszystkimi rządzić!

Muszę się przyznać, że często łapię się na tym, że na siłę staram się upchać wiele pomysłów do jednego projektu. W tym przypadku, mniej znaczy więcej. Pomyśl o Apple albo Mercedesie. Dobre logo odznacza się tym, że ma jeden element, który zapada w pamięć. O, lepiej – najlepszy design to taki, na który patrzysz i myślisz: „zrobiłbym to w 5 minut za połowę mniejsze pieniądze”.

logo Instytutu Matki i Dziecka
logo Instytutu Matki i Dziecka, Karol Śliwka
logo Apple
logo Apple, Rob Janoff

 

logo Tenth Church
logo Tenth Church, Nancy Wu

 

3. Bez banałów

Logo Nike to nie sportowy but, a design Audi nie przedstawia samochodu. Logo nie musi nawiązywać bezpośrednio do działalności marki. Ale może. Zobacz na kolejny punkt.

4. Ok, jednak z banałami, ale…

Mając w głowie poprzedni punkt, łatwo popaść w przesadni abstrakcjonizm. Często efekty są odwrotne do zamierzonych. Wiem że zaprzeczam sam sobie, ale czasem warto spróbować tłumaczenia dosłownego. Jednak pod warunkiem, że przedstawimy je w interesujący sposób. Tak jak poniżej. Jeśli nie za bardzo wiesz o co chodzi to wyjaśnienie znajdziesz tutaj.

logo Nottingham Jazz
logo Nottingham Jazz, Glad Creative

5. Najpierw czarny i biały

Poprawnie wykonane logo powinno funkcjonować poprawnie bez pomocy kolorów. Jak bardzo bym nie kombinował z doborem i psychologią kolorów, nie uratują one skopanego designu.

6. Kontekst! I skala!

Swój znak będziesz zapewne wykorzystywał w różnych sytuacjach. Czy to na stronie internetowej, wizytówce, przypince, bilbordzie dobre logo powinno działać zawsze. Dodatkowo otrzymując od projektanta gotowy projekt powinieneś otrzymać instrukcję zawierające informacje o minimalnym rozmiarze zastosowania logo. W Internecie możesz znaleźć narzędzia, które pomogą ci w testowaniu.

7. Nie bądź owcą

Nie tak dawno modne były wzory ze skrzyżowanymi liniami zamkniętymi w kole. Świat zalała fala logo barberów, trenerów personalnych, browarów kraftowych, które w zasadzie wyglądały tak samo. Jeśli to jest to czego szukasz możesz sobie machnąć taki wzór za darmo tutaj.

Dobry design nie powinien poddawać się trendom. Najbardziej rozpoznawalne znaki funkcjonują nieprzerwanie od dziesiątek lat (z ewentualnymi drobnymi aktualizacjami). Na przykład logo piwa Carlsberg ma ponad sto lat. Przynajmniej to mają dobre :). A o trendach możesz poczytać tutaj.

logo Carlsberg
logo Carlsberg, Thorvald Bindesbøll

 

logo Nike
logo Nike, Carolyn Davidson

Zlecając komuś wykonanie logo albo projektując je samemu pamiętaj o powyższych siedmiu punktach. Nie jest ich dużo, a na pewno pozwolą ci uniknąć niepotrzebnych wpadek.

Jeśli szukasz kogoś, kto potrafi zastosować powyższe reguły w praktyce, skontaktuj się ze mną. Namiary znajdziesz w zakładce „Kontakt” 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *